2. novembra 2013

Reakcia na otazky od Radovana Zuffu z magazinu Profit

Ako ste sa dostali k tejto idei a firme Lamassu?

Ked som prvy raz narazil na zmienku o virtualnej mene Bitcoin, neprikladal som jej velku dolezitost. Po druhy raz to bolo zaciatkom minuleho roka, ked som sa s Bitcoinom zoznamil blizsie, a vtedy sa mi tato myslienka a nove moznosti zapacili natolko, ze som zacal dianie okolo Bitcoinu sledovat takmer denne. Tak sa ku mne dostali aj informacie o prvych prototypoch zariadeni, akym je aj automat od Lamassu. Neskor som sa pripojil na ich mailing list, a ked jedneho dna prisla informacia o tom, ze je mozne zakat objednavat, nezavahal som.

Je podla vás už slovenská spolocnost vôbec pripravená na podobnú potrebu a službu?

Som presvedceny, ze kazdy je pripraveny zacat pouzivat rychlejsie a lacnejsie prevody penazi, ci platit menej za tovary a sluzby. Takisto je kazdy pripraveny prestat stracat svoje uspory cez inflaciu. Otazkou je skor, ci je Bitcoin pripraveny ponuknut svoje moznosti beznej populacii. Domnievam sa, ze prave v tejto oblasti existuje mnoho podnikatelskych prilezitosti. Ja som jednu z nich vyuzil, a verim, ze podobnych prilezitosti sa na Slovensku chopia aj dalsi.

Máte pocit, že sa táto služba oplatí aj pre vás?

Mam pocit, ze uz sa to oplatilo aj napriek tomu, ze automat este nie je v prevadzke. Skor nez kratkodoba navratnost investicie je pre mna je zaujimavejsie to, ci si Bitcoin najde tisice novych priaznivcov. A verim, ze to sa deje.

Co z toho ocakávate Vy sami? Vaša pôvodná investícia bola zakúpenie automatu. Je to výrazná alebo malá ciastka z pohladu výnosnosti prevádzky automatu?

Uvedenie tohto automatu ulahci ludom pristup k Bitcoinom, co moze byt motivaciou pre predajcov, aby zacali Bitcoin akceptovat ako platidlo. Zaroven to moze byt impluzom pre vznik novych sluzieb, realizaciu novych projektov. Kazdopadne cakam rozvoj Bitcoin ekonomiky.

Mojou investiciou bolo asi 50 Bitcoinov v hodnote 5000 USD. Dnes ma tych 50 Bitcoinov hodnotu vyse 10000 USD. Nastastie mi este nejake Bitcoiny ostali, a tak budem velmi spokojny aj s alternativou, ze sa mi vdaka posilnovaniu Bitcoinu v najblizsich rokoch nepodari prevadzkou automatu vratit moju investiciu.

Na akom princípe tento automat funguje, co sa dalej deje s hotovostou a ako prebieha systém prevedenia hotovosti na bitcoin?

Automat na Bitcoiny sa da prirovnat k automatu na listky MHD. Zacina s prazdnou kasou a plnym zasobnikom listkov. Priebezne potom treba hotovost vyberat a doplnat listky. Rozdiel je v tom, ze kym cena listkov MHD je konstantna, cena Bitcoinov sa meni. Preto je automat neustale online, aby zistoval cenu na burze. Dalsim rozdielom je, ze automat na Bitcoiny z vlozenej hotovosti nevydava. Nakup bude teda mozny len v nasobkoch EUR-ovych bankoviek. Hotovost, ktora sa v automate nahromadi, bude pravidelne vyberana a ukladana do banky. Odtial peniaze poputuju na burzu, kde sa za na nakupia dalsie Bitcoiny, ktore nasledne skoncia v automate.

Budete za spracovanie transakcie vyberat poplatky? Ak áno, viete už teraz upresnit ich nastavenie?

Poplatky budu zahrnute v ponukanom vymennom kurze. To znamena, ze aktualny vymenny kurz z vybranej burzy bude navyseny o nejake percento tak, aby prevadzka automatu nebola stratova, a zaroven bola cena Bitcoinu stale atraktivna.

Tuším uvažujete o mieste v centre mesta, je rentabilné z pohladu prevádzky tejto služby?

Ano, tym miestom bude pasaz medzi ulicami Laurinska a Gorkeho. V prevadzkovatelovi pasaze som nasiel noveho nadsenca pre Bitcoin, a tak mame dohodnute podmienky poskytnutia priestoru, ktore umoznuju udrzat prevadzkove naklady na minime. Verim, ze zaujemci o Bitcoin si radi najdu cas na prechadzku centrom Bratislavy. Tuto unikatnu moznost budu moct vyuzit aj navstevnici Bratislavy, ktori pasazou prechadzaju.

Máte zmapovanú potenciálnu klientelu? Kolkých ludí môže mesacne automat oslovit?

Zlozenie klientely sa bude s casom urcite menit. Dnes Bitcoin poznaju najma ludia z prostredia IT a financii. Su to ludia, ktori sa fungovaniu Bitcoinu snazia porozumiet, a tak ziskat doveru v cely jeho system. Vzhladom na jeho komplexnost, moze byt nedostatok porozumienia celeho systemu barierou pre beznu populaciu. Ocakavam, ze to sa casom zmeni a doveryhodnost Bitcoinu nebude spochybnovana tak, ako nie je spochybnovana doveryhodnost bankoveho systemu, ktory ma tiez nemalu uroven zlozitosti.

Pocet oslovenych sa samozrejme bude odvijat nielen od doveryhodnosti Bitcoinu, ale aj od celkoveho zaujmu o vlastnenie Bitcoinov. V sucasnosti je Bitcoin zaujimavy najma ako investicia, no moznosti na jeho dalsie vyuzitie rychlo pribudaju. K jeho vyuzitiu budu motivovani spotrebitelia, ak im obchodnik poskytne pri platbe Bitcoinami zlavu (napr. aj preto, ze bitcoinova transakcia je pre obchodnika radovo lacnejsia ako transakcia kreditnou kartou). Tak isto mozu byt zamestnanci ochotni pracovat za nizsiu mzdu, ak jej cast dostanu v Bitcoinoch. Bitcoin je v ludova mena, ktora predstavuje ovela viac, nez len prostriedok uchovania hodnoty, ci transakcny system.

Aké sú referencie z iných miest vo svete? Máte k tomuto info, kedže podobných zariadení je na svete cca. dvadsat?

Uvedenie automatu od Lamassu sa stretlo s nemalym ohlasom medii po celom svete a pozitivne ho privitala aj cela bitcoinova verejnost. Automaty sa len postupne distribuuju a uvadzaju do prevadzky. Informacie o zaujme a ich vyuziti ocakavam az v priebehu novembra.

Nakolko sú dnes bitcoiny vôbec využitelné, pokial hovoríme o retaile a bežných platbách a nákupoch tovarov?

Na Slovensku je moznost vyuzitia Bitcoinov pri platbe za tovary a sluzby velmi mala. Celosvetovo sa ale za posledny rok spravil obrovsky krok vpred a dnes uz mozete za Bitcoiny nakupovat u desattisicov obchodnikov. Zaroven existuju spolocnosti, cez ktore mozete za Bitcoiny nakupovat nepriamo aj od obchodnikov, ktori este Bitcoin neakceptuju.  Dufam, ze uvedenie automatu na Bitcoiny v Bratislave napomoze tomu, aby slovenski obchodnici nezaostali.

Comu sa venujete popri vašej firme, pracujete v oblasti IT?

Ano, v sucasnosti ma zivi poradenstvo v oblasti IT pre bankovy sektor. To som donedavna vykonaval v zamestnaneckom pomere, no aktualne robim uz aj tuto cinnost pod hlavickou 0011 s.r.o.. Popri praci sledujem vyvoj svetovej ekonomiky, ktory ma nemaly vplyv na zvyraznenie potreby alternativnej meny vo svete.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára